fredag 5 januari 2018

Dags att starta året

Nytt år, betyder nya möjligheter. Min blogg har varit vilande under förra året, då all tid gått till arbete ute hos kunder och att träffa massor med kunder på min gård. Det har varit ett underbart år, trots att vädret troligen gjorde de flesta människor helt förvirrade. Kunderna visste inte om det var för tidigt eller för sent..
När nu nya året går igång, så har jag bestämt mig för att dra igång bloggen igen, och att detta med mig av tips och trix, som vi annars tar upp i våra inlägg eller på våra kurser.


På gården, som också är min plantskola, är det just nu lugnt, och det är bara mössen som springer, tätt följda av vår nyinflyttade katt. Julen skall städas ut, och förodling, planering, beställningar och bokningar göras.


Som tur är, så har jag ett stort urval av frö att välja mellan, så man är som ett barn på julafton, när man får gå och plocka det man vill prova i år. Utöver egna favoriter, så odlar jag också våra kunders favoriter, som de inte själva vill eller orkar så. Luktärtor, bönor, majs, kål, sallad osv.


Eftersom vädret envisas att bidra med regn, så är det i tunneln som en del får ske. Att ha ett växthus eller en enkel odlingstunnel, borde alla få ha. Många var det, som under förra säsongen fick vänta länge eller förgäves, på att tomaterna skulle mogna. Även vi hade ett dåligt år, men vi kunde ändå plocka några kilo varje dag.


Nästa blogg skall jag gå igenom lite basala delar att tänka på inför förodlingen, så häng på från början. På bilden ovan ser ni vermikulit och perlit, som är trogna följeslagare att använda. 


Favoritblomma just nu

En av mina stora favoriter är Helleborus, eller julros som vi säger annars. Nu är tid att njuta av dessa, och visst kan de vara lite dyra att köpa in, men du har dem i många år fram, och en av orsakerna till priset, är att de oftast tar minst 4 år innan de börjar blomma. Huvudsakligen finns det 2 olika, den "vanliga" niger, som blommar december till mars, och hybriderna som blommar mars-april. Hybriderna är de som har de mörka blommorna och mer annorlunda, så de kommer inte till plantskolan än.


Så sätt dig med papper, penna och bilderna från förra året, och utvärdera vad som gick bra och vad som kan göras bättre eller läggas till. För nu kör säsongen igång, och den väntar inte på någon. Plötsligt är det 15 grader varmt, och då skall allt göras på samma gång.

Tills nästa gång
må bra och lev grönt





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar