måndag 31 december 2018

Januari - dags att planera....


Planera före plantera


Under en vanlig säsong, får jag möjlighet att prata med väldigt många kunder. De har stora ambitioner och kastar sig med liv och lust över fröhyllorna i februari och framåt. 
Sen kommer de plötsligt mitt i sommaren, och undrar lite vilset vad de skall göra nu. Det de sådde är skördat(i bästa fall) och nu börjar det gapa tomt i lådorna.



Innan du nu kastar dig ut i odlandets sköna värld, så passa på nu när det är lugnt, att planera nogsamt vad som skall odlas. Börja med att skriva en lång lista över vad du vill odla...fundera sedan över hur mycket du äter av respektive....prioritera sedan sorter som är svåra att få tag på i affären och som är dyrt...och sen lägger du en skiss och en tidslinje över  hur du skall så.


Inte svårt, men kräver lite tanke
Om man vill, kan man få 3 olika skördar eller 4, på samma plats under säsongen.
Hjälper man till med lite fiberduk i början och slutet av säsongen så är lyckan total.
Man får också räkna med att man får så om, flera gånger, under säsongen. Rädisor, sallad, mm, måste man förnya, och då får man så var 3-4 vecka., så att man har gott att äta hela tiden.


För de som har växthus så löper ju säsongen bara på året om. Jag kan ju bara medge att växthus är en fantastisk uppfinning. Det behöver inte vara ett super delux, med murade sidor och specialfönster. Det går lika bra med ett enkelt tunnelväxthus. Dock måste jag trycka på att det inte får vara för litet...
Det är SÅ mycket kul man vill göra i växthuset, vinderförvara, odla, fika, mysa, ja listan kan göras lång. Jag är i mitt växthus varje dag , hela året runt. Kan inte låta bli...det bara blir så...


Tidigt på säsongen från växthuset. Jag odlar 7-8 sorters tomater och en massa annat och äter flera kg per dag


Lite plock, när Chilin börjar mogna






Ett gott nytt odlingsår!!
må bra och lev grönt
Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar