onsdag 24 januari 2018

Många gråa toner...

Så är vi inne i vecka 4, och snart är januari förbi. Denna tid går mest i många gråa toner, då solen inte skämmer bort oss det minsta. Istället är det regnväder och grådis varje dag. Visst önskar man som skåning att det kunde komma snö, men vis av erfarenhet vet vi ju att det bara blir slask direkt, så vi kan klara oss utan det vita. Nej, nu kör vi mot vår, och idag har vi 9 plusgrader.


När nu de första vårblommorna börjar dyka upp, så känns det i hela kroppen. Man njuter av den första och sen far man runt som en toning och ser om det finns fler. Nu har jag ju glädjen av att kunna besöka odlare, så jag får en god dos :-)
Hamamelis här ovan bör alla ha sin trädgård. Härlig doft.


Att stå framför ett hav med primula nu i januari ger energi. Odlaren drar också upp 1.3 miljoner penséer, så det kommer snart.



Favoriten just nu är tulpanprimulan.


Helgen som gick, blev starten för trädgårdsarbetet denna säsong. Nytt staket skall upp ( i bakkant) och en del av odlingsbäddarna fick sig en duvning, och jordgubbarna fick byta låda, för att ge plats åt potatis, eller vad det nu blir.


Inne blommar jasminen och citrusträden, och Kamelian står i bristande knoppar.


Hur har ni själva kommit igång? Försådder på G? Planering? 
Om ni planerar att ändra och anlägga nytt, så skall ni ta kontakt med anläggare och trädgårdsnissar nu. När vi kommer till mars, så är det oftast fullbokat.


Fram till dess, så OM ni ser solen, vänligen skicka den i min riktning. 

Själv kunde jag inte stoppa mig själv, så nu fick jag sått de första luktärtorna. Dessa härligt doftande ett-åringar, bör ALLA ha i överskott i sin trädgård.


Tills nästa gång
må bra och lev grönt
Per


Dagens kommentar från sponsorn!

Har du provat att göra egna krukor att odla i? Inget papp och inget plast.
Engelska Soilblockers har gjort en fantastisk manick, som du finner i min webbshop




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar